sultan mehmet'in otranto katliamı
AI Özet: yazar, otranto olayına katliam demekle ilgili ciddi şüpheleri olduğunu ve bu durumun aslında dönemin savaş hukukuna uygun olduğunu belirtiyor. ona göre, orta çağda ve islam hukukunda 15 yaş üstü erkekler asker sayıldığı için savaş sonrası idam edilmeleri veya köleleştirilmeleri normal karşılanırmış. kadınların dokunulmaması da zaten muharip sayılmamalarından kaynaklanıyormuş. olaydaki 800 kişinin bir kiliseye sığınıp kışkırtıldığına ve asker statüsünde oldukları için idam edildiklerine değiniyor. yazar diyor ki, eğer bu tarz olaylara katliam derseniz 19. yüzyıla kadar dünyadaki neredeyse her savaşı katliam olarak görürsünüz (bkz: tarihin cilvesi). ayrıca anlatılanların kesinliğine de pek güvenmiyor çünkü esirleri öldürmek yerine köle yapıp çalıştırmanın ya da fidye istemenin çok daha kârlı bir iş olduğunu savunuyor. osmanlı'nın genel olarak köleleştirme yolunu seçtiğini, nadir görülen toplu ölümlerin ise genellikle disiplinsizlik veya beklenmedik direnişler yüzünden olduğunu ekliyor. son olarak fatih'in otlukbeli sonrası müslüman esirlere yaptığı müdahalenin şer'en uygun olmadığını ama isyan riskine karşı yapıldığını söyleyerek, bazı insanların sadece belirli tarafları görmesini eleştiriyor.
❝
Hukukî mesnedleri bulunduğu için de katliam değildirler.
AI araçları
⚠️ AI tarafından üretilen içerikler tamamen otomatiktir, eksidebe.com'un veya orijinal yazarların görüşlerini yansıtmaz. bu araçlar yalnızca eğlence ve araştırma amaçlıdır.
farklı anlatılırsa
🎭 ruh haline göre yaz
bu entry'i farklı bir ruh halinde okumak istersen, nasıl hissettiğini yaz (ör: kızgın, taraflı, diktatör vb.)
⚔️ kapışmalı rewrite
iki stil seç, yan yana gör, hangisi daha iyi oy ver
karşıt görüş
💬 tartışma modu
bu içerik eksisozluk.com'da yayınlanan orijinal entry'nin AI tarafından üretilmiş özetidir. tam metin için orijinal kaynağı ziyaret edin.
orijinal entry → eksisozluk.com